Voor vandaag staat Nakajima park en de Moiwa berg op het programma.

Nakajima park

Nakajima park is een park in het zuiden van Sapporo, het is een klein park met een meer in het midden. Het park is niet zo groot, maar het is wel mooi.

Dit is mijn collectie van foto’s van het park. Nakajima park 1 Nakajima park 2 Nakajima park 3 Nakajima park 4 Nakajima park 5 Nakajima park 6 Nakajima park 7 Nakajima park 8 Nakajima park 9 Nakajima park 10

Ik zag dat er een tempel was in het park, dus ik ging er naar toe.

Iyahiko tempel

De Iyahiko tempel is een kleine tempel in Nakajima park. Het was een kleine maar mooie tempel. Iyahiko ingang

De kleuren in de tempel waren erg mooi. Tempel kleuren 1 Tempel kleuren 2 Tempel kleuren 3

Een heilige steen. Heilige steen

Het tempelgebouw. Tempel gebouw

De tempelmedewerkers hadden wat leuks gedaan met de bladeren. Nijntje! Of zoals ze hier origineel heet: Usako. Een portmanteau van het Japanse woord voor konijn (Usagi) en het woord voor kind (Ko). Tegenwoordig gebruikt de lokale uitbuiter de Engelse naam Miffy. Nijntje bladeren Bladeren in een steen

Het wasbasin was ook mooi versierd. Wasbasin

Toen ben ik een mooie weg gevolgd richting de rivier. Weg

Het kleine parkje langs de rivier was mooi en rustig, met een dammetje. Dammetje

Onderweg naar een ander tepeltje dat ik op Google Maps zag, zag ik een verwarrend stoplicht. Stoplicht

Taga tempel

De Taga tempel is een kleine tempel in het zuiden van het Nakajima park. Er was een bruiloft in de tempel en er stond een interessant busje buiten. Busje

De tempel zelf was wederom niet erg kleurrijk, maar had wel een mooi ontwerp. Ingang Tempel

En dan nu weer wat mooie herfstkleuren. Herfstkleuren Herfstkleuren Herfstkleuren

Nu is het tijd om naar de berg te gaan, ik had nog niet de trams geprobeerd, dus dat is hoe ik naar de berg toe ging. De tramhaltes zijn erg smal, en de trams zijn erg klein. Tramhalte

Toen ik op de tramhalte stond zag ik een bord wat ik nog niet eerder gezien had. Een (wat ik denk een) aquarium winkel is “Akua furendo”, met een grote reclame voor “American Express”. Akua furendo

En er kwam een Pizza Hut auto langs. Pizza Hut auto

Moiwa berg

Na een erg steile weg op gelopen, kwam ik aan bij de kabelbaan. Na twee tickets te hebben gekocht voor de kabelbaan, en de “mini cable car” (een kabelspoorweg). Want waarom, maar 1 ticket verkopen, als je er ook 2 kan verkopen.

Eenmaal boven aangekomen heb ik wat foto’s gemaakt, voor onbekende redenen speelde “Everybody knows” op bellen in een loop. Uitzicht 1 Uitzicht 2 Uitzicht 3 Uitzicht 4 Uitzicht 5 Uitzicht 6

Ik kon ook het lokale ski-“resort” zien. Skiresort

Naast het gebouw is een tempel dingetje. Tempel dingetje

Met een nat beeldje aan de zijkant. Nat beeldje

Terwijl ik aan het wachten was op de kabelspoorweg zag ik een kleine publieke telefoon. Publieke telefoon

Ook zag ik dat de poppetjes op de bordjes van het toilet allemaal in winterkleding waren. Winter toilet bordje

Op het middenstation zag ik dat er een klein tempeltje buiten was, het bordje legde uit dat de lokale god “Kamuy-nomi” heet. Tempeltje Het bleek ook dat deze god alleen 100 yen muntjes accepteert, want de rest is het waarschijnlijk niet waard. Allen 100 yen muntjes

Toen weer “beneden” was zag ik op Google Maps dat er het “Sapporo Waterworks Memorial Museum” in de buurt was. Dus ben ik daar naar toe gelopen, dat was nog een berg op.

Toen ik daar aankwam bleek het voor kinderen te zijn, en volledig in het Japans. Dus ik ben maar weer weg gegaan. Dit was het uitzicht vanaf het museum. Uitzicht

Onderweg naar de tramhalte kwam ik nog een telefooncel tegen. Telefooncel

De tram die mij richting Sapporo station ging nemen was een nieuwer model. Tram

Sapporo station

Toen heb ik (met moeite) mijn treinkaartjes gekocht om van Hakodate naar Sendai, en om van Sendai naar Tokyo te gaan. Het was een lang proces, ik wou bijde trajecten met in de Gran Class, maar dat was niet mogelijk. Dus ik heb de eerste (langere) rit in de Green Car, en de tweede rit in de Gran Class. De totaal prijs voor deze twee ritjes was ¥41780 (€261,81). Dit was wel inclusief de treinreis van Hakodate naar Shin-Hakodate-Hokuto, waar de Hokkaido Shinkansen begint.

Ziek

Nadat ik mijn treinkaartjes had gekocht ben ik naar het hotel gegaan. Ik begon mij niet zo lekker te voelen, het waren de beginsels van een verkoudheid met griep. De volgende dag was ik ziek, en heb ik de hele dag in het hotel gelegen. Dus er is geen dag 10.