Vandaag kan ik niet meer in bed blijven liggen, dus gaan wij naar het dichtstbijzijnde interessantste museum, het Tokio Nationaal Museum. Dat is maar een half uurtje lopen naar Ueno Park, waar het museum is.

Onderweg zag ik dit gebouw, waar de eigenaar waarschijnlijk hun volledige inkomen van de drank en sigarettenautomaten krijgen. Gebouw met veel drank- en sigarettenautomaten

Vlak voor ik de helling op ging om bij de ingang van het park te komen, kwam ik dit tegen. Dit is het bovengrondse depot van de volledig ondergrondse Ginza-lijn van de metro van Tokio. Bovengronds depot van de Ginza-lijn En nog grappiger was om van het depot de metro tunnels in te gaan moet de metro een straat oversteken. Metrowissel die een straat oversteekt

Na een steile helling op te zijn geklommen en de brug over meer sporen dan ik kon tellen, kwam ik bij de ingang van het park. Een kort stukje lopen door het park later kwam ik aan bij de ingang van het museumcomplex. Er zijn meerdere gebouwen, maar ik ging beginnen met het hoofdgebouw (rechts). Hoofdgebouw van het Tokio Nationaal Museum

In het museum heb ik mijn tas en jas in een kluisje in de kelder gedaan, en ben de trappen naar de bovenste verdieping gelopen. Gelukkig was er geweldige informatie toen ik boven aan de trap kwam. De airconditioning was defect. Bordje dat de airconditioning defect is

Het museum heeft een grote collectie van Japanse kunst, en reliquien. Helaas is het niet toegestaan om foto’s te maken in het museum, dus ik kan geen foto’s laten zien van de kunst. Maar wel van deze drager. Oude drager

Na het eerste gebouw ben ik naar het gebouw met objecten die duizend jaar geleden aan tempels zijn gegeven. Gebouw met tempelobjecten

In dit gebouw was er een restaurant, dat was van het Okura Hotel. Hier heb ik een broodje ham, een kopje koffie, en een parfait gegeten. De totaalprijs was € 23, en ook al ziet het broodje er niet geweldig uit, was het het waard. Broodje ham, koffie en parfait

Na het eten ging ik naar het toilet van het restaurant, en hier zag ik het meest geavanceerde toilet dat ik ooit heb gezien. De toiletdeksel ging automatisch open, de toiletbril was verwarmd, er was een automatische “geur onderdrukker”, en alles inclusief het bidet en doorspoelen was bestuurd door een paneel op de muur.

Net buiten het gebouw was de oude poort van een groot samurai huis dat bij het station van Tokio stond, en hier naartoe was verplaatst. Oude samurai poort 1 Oude samurai poort 2

Rond deze tijd begon ik moe te worden, en ben ik terug naar het hotel gegaan. Onderweg terug zag ik deze grappige bus. Grappige bus onderweg