De dag begon met wakker worden in mijn warme hotel kamer, door iemand die buiten buizen aan het verplaatsten was. Ik ben maar opgestaan, en heb een douche genomen. Ik snap niet waarom een hotel zou kiezen om douchegordijnen te gebruiken, in plaats van een glazen wand.

Na het douchen heb ik gekozen om tegen de stijl van de mensen op straat in te gaan en ben in een polo met korte mouwen naar de Starbucks om de hoek gegaan voor een ontbijtje. Een cappuccino, met een broodje met kip, kaas, en cranberry, voor maar ₩9.500 (€6,70).

Loopje naar het museum

Het plan voor vandaag was om naar het Nationaal Museum van Koreaanse Moderne Geschiedenis, maar onderweg kwam ik een leuk parkje tegen, wat ik ging onderzoeken. Schattig tuintje Traditioneel gebouwtje Laantje

Dit bracht mij op een ander straatje, waar ik tussen een kantoorgebouw en de parkeerplaats van een hotel, een interessante poort tegen kwam. Een tempel poort

Dus ben ik door de poort get pad gevolgd, wat mij helaas tot een dichte deur leidde. Dichte deur

Gelukkig was er een pad om de tempel(?) heen, waar ik in een ander klein parkje terecht kwam, waar een standbeeld stond van een of andere schrijver tijdens de Japanse bezetting. Standbeeld

Maar er was iets velen malen interessanter dan dat standbeeld, een telefooncel! Telefooncel!

Na deze omleiding ben ik langzaam richting het museum gegaan, maar toen kwam ik langs een een standbeeld met een hek er om, en meerdere politieagenten. Dit bleek het Statue of Peace tegenover de Japanse ambassade te zijn. Zwaarbewaakt beeldje

Om te verduidelijken dat de relaties tussen de landen niet geweldig zijn, dit is de weg tussen de ambassade en het standbeeld. Tevens is dit de hoofdingang van de Japanse ambassade. Bussen en hekjes als barrière naast de hoge muren

Maar zo slecht kan het niet zijn, want dit zit om de hoek. Izakaya

Iets luchtiger is dit rare standbeeld met een man die steeds “AH” schreeuwde, een blok verder. Moderne kunst

Om de hoek was het museum, met een klein politiebusje er voor. Klein politiebusje

Het museum

Het museum was gratis, en ze hadden een uitkijkpunt op het dak, met een uitzicht over het Gyeongbokgung. Panorama over Gyeongbokgung

Het was erg interessant, maar er was een hoop tekst, en er was verduidelijking in de vorm van QR codes die een audiotour starten. Een levensverzekering voor koeien

Hier kwam ik er achter dat Nederland blijkbaar heeft meegedaan aan de Koreaanse oorlog, ookal zij we enkelfout geworden. Postzegel(?) ter commemoratie van de Nederlandse bijdrage aan de Koreaanse oorlog

Blijkbaar was Zuid Korea zo’n fan van oorlog, dat ze ook hebben meegedaan aan de Vietnam oorlog, daar hadden ze deze overheerlijke MRE’s. Model van een Koreaanse maaltijd uit de Vietnam oorlog

De soldaten stuurde hun eigendommen weer naar huis in grote kratten, anders dan wat de Amerikanen deden, waar ze alleen mee mochten nemen wat in hun tas paste. Grote krat met Koreaanse tekst

Na een kort bezoekje aan mijn nieuwe favoriete plek. De trap kamer

En een momentje rust met een uitzichtje, het is verrassend hoeveel bergen er om Seoul heen zijn. Bergen zichtbaar vanuit het centrum

Uiteindelijk kwam ik dit tegen, een stuk van de tafel waar het staakt het vuren van de Koreaanse oorlog is getekend. Niet de hele tafel, niet de helft, een stuk. Een stuk tafel

Een late lunch

Na het museum was het tijd voor een late lunch, dus ben ik naar een restaurantje gegaan wat ik op Google Maps had gevonden. Maar omdat Zuid-Korea gek is op veiligheid werkt Google Maps niet als je wilt navigeren, dus moet ik Naver gebruiken. Een slap aftreksel van Google Maps, wat wel toegang heeft naar alle geografische data.

Onderweg naar het restaurant kwamen de herfstkleuren erg mooi uit. Meer mooie bomen

Bij het restaurant nam ik een “Stake pilaf” en een cappuccino voor ₩22.500 (€15,86), bij alle gerechten hier komt met een bakje augurken. Bakje augurken

Naar de Apple Store

Na de lunch ben ik naar de Apple Store gegaan, om te een Apple Watch te kopen. Ik had al een tijdje een Apple Watch op het oog, maar ik wilde er niet een kopen in Nederland, omdat ik dan de BTW niet terug kon vragen. Na twintig minuten met de metro was ik bij de Apple Store, en heb ik een Apple Watch gekocht.

In tegenstelling tot de Apple Store in Amsterdam, werd ik meteen geholpen, en doorverwezen naar een “expert” die daadwerkelijk Engels sprak. Na mijn opties te hebben bekeken, ik mijn aankoop gedaan, en ben aan de terugreis begonnen.

Terug naar het hotel

Toen ik uit de bus stapte zag ik een monnik, niet iemand in kostuum, maar een echte monnik. Monnik

Na een korte wandeling kwam op een kruispunt, met een grappig gebouw. Raar gevormd gebouw

En een demonstratie, met wat politie. Middelgrote demonstratie Politiebussen tot de horizon Alle bussen die je ziet, waren politiebussen, helemaal tot het einde van het zicht.

Eenmaal aangekomen bij het hotel zag ik dat de stopborden hier niet helemaal het verdrag van Wenen volgen. Tweetalige stopbord

Daarna ben ik naar mijn kamer gegaan, en heb ik mijn nieuwe Apple Watch uitgepakt en opgezet. En heb ik de rest van de avond dag 1 van mijn vakantie verslag geschreven.